sobota, 31 stycznia 2015

Fotografia cyfrowa - na co zwrócić uwagę

Witam w kolejnej edycji.

Postaram się tu powiedzieć o :
- trójpodział na zdjęciu
- kompozycja



Trójpodział na zdjęciu co to takiego i po co nam potrzebne.

W sieci jest mnóstwo różnego rodzaju opisów, definicji czy porad na temat trójpodziału, ale takiej suchej definicji jak w matematyce nie znalazłem, więc opisze to tak:


Wyżej przedstawiony obrazek to nasze zdjęcie, punkty w którym przecinają się linię tworzące schemat trójpodziału (można spotkać się z nazwą "złoty podział") to tzw. punkty mocne. Tworząc obraz możemy wykorzystywać tę zależność aby kadrować zdjęcie tak, by element na który chcemy zwrócić uwagę znajdował się na linii trójpodziału. Miejsca przecięć również przyciągają uwagę widza, i tam również warto umieszczać strategiczne elementy kadru.
Zasada ta jest ważna szczególnie przy tworzeniu pejzaży. Linia horyzontu jest jego najważniejszym punktem. Większość początkujących fotografów umieszcza ją w połowie kadru, a najciekawszy efekt będzie jeśli zostanie ona skadrowana tak by być w 1/3 lub 2/3. Linie w tym wypadku przecinają również mocne punkty i zdjęcie mimo iż pozornie takie same staję się silniejsze w odbiorze.




Ławka w centralnym punkcie zdjęcia i w sumie nie jest to ciekawe ujęcie 


A teraz podobne zdjęcie i ławka  może nie w mocnym punkcie ale bardzo blisko i zupełnie inaczej to wygląda i przyciąga uwagę widza. 
A nawiasem mówiąc znam tą regułę ale sam o niej zapominam.
Ale warto się tego stosować bo nasze zdjęcia będą ciekawsze.

Poniższe zdjęcie prezentuje wykorzystanie linij trójpodziału,  właśnie w ten sposób staramy się umieszczać linie horyzontu na jednej z poziomych linii 
trójpodziału  lub jeszcze bliżej krawędzi zdjęcia. Jeżeli bardziej chcemy
 podkreślić charakter nieba, horyzont umieszczamy na dolnej linii. 
Gdy bardziej zależy nam na pokazaniu wody, czy lądu, umieszczamy go na górnej linii. 
Podobnie jest z innymi poziomymi krawędziami fotografowanych obiektów.



Natomiast linie pionowe wykorzystujemy do umieszczania na nich osób, 
drzew i wszystkich innych pionowych przedmiotów. Podobnie jak przy 
liniach poziomych, nie musimy się ich kurczowo trzymać, ale jeżeli 
chcemy od nich się odsunąć, to staramy się przesuwać obiekty bliżej 
krawędzi zdjęcia niż w stronę środkowej koperty. 
Dobry przykład daje poniższe zdjęcie.


Podsumowując 
W mocnych punktach umieszczamy oczy bądź jedno fotografowanej osoby, samochody łódki, góry, latarnie morską, wiatraki, rzeźby. Po prostu wszystko co chcemy wyróżnić na naszym zdjęciu.
Wszystko to co chcemy by było tematem najważniejszym, ale w wielu przypadkach można łączyć kilka z tych miejsc i wykorzystać je do poprawnej kompozycji zdjęcia.
Jeszcze bardzo istotna informacja odnośnie horyzontu jest jeszcze jedna ważna rzecz. 
Musimy się starać żeby horyzont był poziomo. Jeżeli przechyli się nasze zdjęcie trochę w jedną ze stron, zdjęcie bardzo straci na efekcie końcowym i ostatecznie powinniśmy go „wyprostować” kadrując odpowiednio zdjęcie w programie graficznym.


Kompozycja:

Kompozycja centralna
Najczęstszym sposobem kadrowania wybieranym przez rozpoczynających fotografów
jest kadrowanie centralne, polega to na umieszczeniu głównego obiekt w środkowej części kadru.  Umieszczając postać lub obiekt w ten sposób sprawiamy, iż osoba oglądające zdjęcie na pewno dostrzeże to, co chcieliśmy pokazać. Niestety powstała w ten sposób symetria jest statyczna słabo oddaje emocje czy nastrój chwili a osoba oglądające zdjęcie najprawdopodobniej nie zobaczy nic ponad to.

Jak sobie z tym poradzić: 
Kadrując centralnie pokażemy to co chcieliśmy żeby było na pierwszym planie np naszych bliskich, lecz zapewne zasłonią oni zwiedzane miejsce, bądź ciekawy obiekt na drugim planie. Rozwiązaniem jest pewne przekadrowanie zdjęcia. Wystarczy, iż fotografowane osoby znajdą się mniej więcej w jednej trzeciej szerokości kadru, czyli staramy się pamiętać o trójpodziale (zdjęcie poniżej). Pozostałe dwie trzecie niech wypełnia obiekt tła przykładowo zabytkowa katedra. W ten sposób postacie ludzkie będą wyraźne i łatwe do rozpoznania, również fotografowany obiekt będzie dobrze widoczny a zdjęcie tylko na tym zyska. Oczywiście nie przesadzajmy z umieszczaniem naszych bliskich zbyt blisko krawędzi kadru i w dodatku w dużym zagęszczeniu. Tłumaczenie w zimowe wieczory, że ciocia to ta pani od lewej na krawędzi zdjęcia raczej zepsuje efekt. Jeżeli pragniemy na zdjęciu pokazać nie tylko fragment obiektu, lecz jego całość oraz naszych bliskich nie stawiajmy ich pod ścianą świątyni a potem sami oddalamy się na dużą odległość.  W takim kadrze pokarzemy oczywiście całość budowli, lecz fotografowane osoby staną się zapewne małymi ledwie widocznymi punktami. Wykorzystajmy złudzenie perspektywiczne. W raz z fotografowanymi osobami oddalmy się od zabytku na odległość, w której cały zmieści się w kadrze. Następnie ustawiamy ludzi w kadrze, lecz nie w jego centrum. Ustawiając ich tak jak poprzednio opisano w jednej trzeciej kadru uzyskamy zdjęcie obejmujące zarówno zabytek jak i ludzi a dzięki perspektywie wszystko będzie dobrze widoczne.




W prawdzie nie ma na tym zdjęciu ludzi ale można ustawić rodzinę, znajomych koło choinki i mamy fajnie skomponowane zdjęcie.


Ale nasze aparaty czy to cyfrowe czy kompakty dają nam możliwość obejrzenia zdjęcia zaraz po naciśnięciu migawki. Korzystając z tej możliwości i sprawdzamy nasze zdjęcie gdyż pozwoli to nam poprawienie tego, co nam się nie spodoba. Jeżeli pragniemy uzyskać naprawdę ciekawe zdjęcia nie bójmy się również zmieniać miejsca, z którego fotografujemy nasz obiekt, nie bój się zrobić kilka zdjęć. Czasem wystarczy zmienić nie tylko podległość, ale i pozycję. Odległość obecnie można dokonać bez ruszania się z miejsca za pomocą zoomowania. Wykonanie zdjęcia z góry z perspektywy lotu ptaka. Nie trzeba do tego od razu wsiadać do samolotu. Przecież, jeżeli fotografujemy dzieci wystarczy utrzymać aparat nad ich głowami a efekt będzie za każdym razem niepowtarzalny.  Równie dużo zabawy przynosi fotografowanie z żabiej perspektywy. Przykucnijmy przed fotografowanym obiektem, ( ja czasem nie zwracając uwagi na ludzi kładłem się na ziemi żeby uzyskać odpowiedni kadr)  Zachęcam do wykonywania zdjęć z tej właśnie perspektywy.

Pamiętaj niezależnie od tego czy dysponujesz prostym aparacikiem kompaktowym czy rozbudowaną lustrzanką efekt Twojej pracy w dużej mierze zależy od Twojego zaangażowania i pomysłowości.

Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia:)


Kto zgadnie w jaki sposób zrobiłem to zdjęcie 


Dla podpowiedzi dodam zdjęcie bez kombinacji :)




Życzę powodzenia i samych udanych kadrów :)

7 komentarzy :

  1. hmmm...myślę i myślę i nie znam odpowiedzi na pytanie :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Fajne informacje. Niby to wiedziała, że nie w centrum ale tak jakoś często samo sie na środek kieruje to co chcę uchwycić :)
    A tą fotkę na dole robiłeś przez jakąś dziurkę?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aparat na statywie bez żadnych dodatków :)

      Usuń
  3. Ha! wręcz kosmicznie wygląda, jak wybuch gwiazdy :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Hmm.. Jakieś budynki jakby, aparat w niebo i może na coś trafiło, co taki blask dało :)) Ufo w srebrnym kasku :))

    OdpowiedzUsuń
  5. Dla podpowiedzi dodałem zdjęcie zrobione w tym samym miejscu, tym samym obiektywem i z tymi samymi parametrami.
    I nadal pytanie jak jest zrobione ?

    OdpowiedzUsuń